Studenten brengen de kracht van de Haagse binnenstad in beeld

12 juli

Studenten brengen de kracht van de Haagse binnenstad in beeld

In de Haagse binnenstad komen steeds meer studenten wonen dn studeren. Een van de ambities uit het binnenstadsplan is niet enkel hen te faciliteren, maar ook onderwijs en studenten meer te betrekken bij de ontwikkelingen van de binnenstad. In dit kader hebben ruim 160 eerstejaars studenten van de opleiding Small Business & Retail Management van De Haagse Hogeschool tijdens het 'Young Intrapreneurs Project' de kracht van de Haagse binnenstad in kaart en in beeld gebracht. In juni sloten zij dit project af met de bekendmaking van het beste wervende filmpje. Als winnaar kwam het team YIP Beukers uit de strijd, met een korte, wervende film over de Spuistraat. De winnaars werden als VIP's onthaald tijdens de opening van Shopping Night 2017. De overige twee prijzen waren een Meet & Greet met directeur Bureau Binnenstad, Ad Dekkers en een dinercheque.

Tijdens het 'Young Intrapreneurs Project' deden de vijf finalisten onderzoek naar de ideale winkelstraat. Zij gingen de Haagse binnenstad in en analyseerden elk een winkelgebied: de Spuistraat, De Hoogstraat, de Korte en Lange Poten, het Spui en de Grote Marktstraat. Elk team maakte een promotiefilm over de winkelstraat en deed aanbevelingen om ‘hun’ straat nog beter op de kaart te zetten bij specifieke klantsegmenten. De bijdragen van de studenten sluiten mooi aan op de ambities die Bureau Binnenstad heeft voor de Haagse binnenstad. Hierin werken de gemeente en private partijen samen om de binnenstad een nieuw gezicht en meer allure te geven.


Van pop-up stores tot mobiele app
Juryvoorzitter Koos van Geest, projectleider van Bureau Binnenstad, prees het winnende team, YIP Beukers, vanwege hun ‘goed doortimmerde plan’ met concrete aanbevelingen om de Spuistraat op de kaart te zetten. Het team sprong er daarnaast uit met hun film (zie onderaan) over de Haagse winkelstraat. De studenten spelen hierin met een knipoog in op het feestjaar ‘100 jaar Mondriaan en De Stijl’. Dat inspireerde hen om de primaire kleuren - het handelsmerk van Mondriaan - te laten figureren in de video.

Het studententeam zit boordevol ideeën om de Spuistraat meer allure te geven. Zoals de restauratie van vervallen winkelgevels en het inrichten van pop-up stores in leegstaande winkelpanden om ook een jonger publiek naar de winkelstraat te lokken. “Zo staat maar liefst 16 procent van de winkels leeg. Hieraan kan iets worden gedaan door deze panden een nieuwe aantrekkelijke bestemming te geven. Denk aan een grote speelplaats voor kinderen, zodat hun ouders rustig kunnen shoppen”, vertelt David van Galen. Ook het horeca-aanbod, nu nog sterk gericht op fastfood - kan worden verbeterd. “Zo kunnen horecaondernemers inspelen op de groeiende behoefte aan gezonde en eerlijke producten en zo waarde toevoegen aan het aanbod.” En om ervoor te zorgen dat het winkelende publiek de Spuistraat niet verlaat, kunnen er uitklapbare bankjes worden geplaatst. Met behulp van een mobiele app kunnen bezoekers gemakkelijk hun weg vinden in de winkelstraat en kunnen ondernemers hun aanbod onder de aandacht brengen.


Een mooier en groener aanzicht voor het Spui
De tweede prijs ging naar het team I-UPS. Een veelzeggende naam, want als je de naam omgekeerd leest, staat er Spui: het winkelgebied dat deze groep studenten onder de loep nam. Het is een gebied met veel mogelijkheden, die echter beter kunnen benut, vinden de studenten. Zo is er een grote variatie in het winkelaanbod en is er niets mis met de bereikbaarheid en de parkeergelegenheid, maar er is wel een gebrek aan ruimte. “Dit kun je oplossen met dakterrassen in het winkelgebied. Zo krijgt de straat meteen een groener aanzicht. Ook kan het winkelgebied worden verfraaid met mooie straatverlichting en kunnen er bankjes worden geplaatst.” Het Spui is nu online nog slecht vindbaar, stelden de studenten vast. Dat kan veranderen door de winkelstraat met behulp van een website in combinatie met een app op de kaart te zetten waarmee bezoekers virtueel kunnen shoppen. Een groot touchscreen aan het begin van de straat helpt passanten om gemakkelijk en snel door het gebied te navigeren.

 

Meer beleving in de Grote Marktstraat
Het team Retail Research won de derde prijs. Zij gingen op bezoek in de Grote Marktstraat. De film van de studenten viel op doordat zij de winkelstraat letterlijk een ‘stem’ gaven: “Ik ben de Grote Marktstraat. Ik entertain. Ik design. Ik zorg voor plezier.” Het winkelgebied heeft volgens het team een divers aanbod, dat echter niet op een specifieke doelgroep is gericht. Zij adviseren de winkelstraat uit te breiden met een aantal openbare voorzieningen, zoals een EHBO-post, openbare toiletten en verkeersdrempels. “Ook willen we het retourneren van producten zo gemakkelijk mogelijk maken. Deze verantwoordelijkheid kan een overkoepelende organisatie op zich nemen, die zich ook bezighoudt met after-sales”, vertelt één van de studenten. De beleving van de consument kan volgens de studenten een extra impuls krijgen door de introductie van een website, een app en een 360°-video, waarin het eigen karakter van de straat helemaal tot zijn recht komt.

1e plaats: Team YIP Beukers 
2e plaats: Team I-UPS
3e plaats: Team Retail Research

 

Vraag, opmerking of suggestie?

Neem gerust contact met ons op.

Grote Marktstraat 43 C
2511 BH Den Haag
Telefoon: 06-21 17 52 31
E-mail: info@binnenstad-denhaag.nl

 

Nieuwsbrief

Social Media